Monday, November 2, 2009

Profesional Engineer Exam..(Ir.)

Hi, salam ketemuan semula..... yaahhh,...alhamdullillah syukur kepada Allah kerana dengan limpah kurnianya saya telah melepasi temuduga bagi mendapatkan sijil bagi P.E (Profesional Engineer, Ir) pada 30/10/2009. sedikit sebanyak pada masa yang terluang ini saya ingin berkongsi pengalaman dan juga pengetahuan serta tips-tips bagi persediaan menghadapi peperiksaan tersebut.

Exam P.E ini dijalankan oleh pihak IEM (Institut Engineer Malaysia) di bawah seliann BEM (Board Engineer Malaysia), so dengan kata lain, IEm akan menjalankan semua tugasan yang harus dilakukan oleh pihak BEM bagi mengiktiraf seseorang pengamal engineering untuk mendapatkan taraf sebagai Profesional Engineer. seperti yang sedia maklum, kita harus mendaftar sebagai Graduate Engineer (Grad.IEM) terlebih dahulu dengan BEM dan daftar plak dengan IEM. kemudian kena tunggu 3 tahun untuk latihan praktikal atau kita kerja la, dalam masa 3 tahun kena habiskan course wajib IEM yang terdapat 4 course kesemuanya. selepas cukup tempoh edahnya, kita kena buat permohonan untuk duduki interview P.E ni lah, adalah dokumen ynag kita kena submit kat IEM ni. bersama dengan itu kita kena buat summary of experience of kita punya kerja selama 3 tahun dengan detailnya, saya ader sample dia kalau sapa2 nak dan boleh hubungi saya. Kemudian IEM akan cari satu P.E untuk jadi interviewer kita, Interviewer ini aan call kita set date utk buat exam dan interview la. Biasanya dia bagi max 2 bulan sahaja. Dalam masa ini pemohon perlu menyediakan submission report atau project report ( 1 projek sahaja) dan submit kat interviewer kita. Dia akan semak dan komen project reprot kita, kalau dia rasa anda masih x layak lagi dia akan hubungi anda dan bagitau anda kena belajar lebih lagi sblm apply for interview baru, so anda kena betul2 pandai la dalam design dan site works yg anda handle itu.

Masa interview - selama 4-5 jam (setengah hari laa..) terbahagi kepada 2 sesi iaitu temuduga dan essay. Terdapat 2 penemuduga yang akan interview anda...saya pun 2 org gak, jadi banyak diorang tanya saya pasal bilik OT dan cleanroom system, tapi itu mmg kerja saya buat hari2, satu kali tanya 10 kali saya jawab..alhamdulilah, with flying color. Sbb ada satu soalan saya tanya diorang dan diorang x bleh nak jawab masalah tersebut, ala simple ajer...tapi diorang kena buktikan skit melalui calculation..hahaha, diorang cakap nak kena buat satu technical talk/seminar for 1 day utk bincang pasala benda ni. baguslah sbb smpi sekrang sy pun x leh nak buktikan melalui pengiraan pasal menda ni.. ok then, kena spent masa 3 jam nak buat 2 essay. satu esaay pasal kita punyer teknikal skill dan satu essay lagi pasal code of ethics (COE). ini COE kita kena baca laa...hehehe, jawapan semua 15 answer tu ader ngan saya kalau nak heheh..

After all finish interviewer akan semak dan bagi balik kat IEM. Normalnya 90% interview akan lulus la dengan syarat mmg anda kena jawab essay itu jangan dibiar kosong ajer, so mmg kena study skitlah...ok dah penat tulisnya..sambung lain kali. Bye.

update: 30/9/2016 - Dear all, terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih pada pembaca yg mengunjungi blogspot saya ini dan saya bersyukur blogspot ini dpt membantu para adik-adik semua atau abg2 dan kakak2 yg mahu meningkatkan karier masing-masing dlm bidang engineering ini yg amt mencabar dan menarik, oleh demikian terdapat pemintaan ramai pembaca dari setahun ke setahun yg mahu mendapatkan set soalan COE dari saya. Dengan ini saya berbesar hati utk attach kan disini terus set soalan tersebut. Cuma apabila tuan/puan dah dowload  set soalan tersebut saya harap tuan/puan cuma komen "terima kasih" di ruangan komen dibawah serta doakan saya semoga sihat, panjang umur dan dimurahkan rezeki utk saya berjuang dan memperkembangkan carier saya ini. Saya juga berazam utk membantu tuan/puan semua yg mana saya mampu bg mencapai cita2 tuan/puan.

Bagi report technical, mohon maaf saya dahulukan sbb report technical lama saya sudah hilang semasa saya reformat laptop saya dulu, tapi sample report tuan/puan bleh mintak direct dengan IEM atau kekawan lain yg ada..good luck semua..!!


IEM PI CoE Q&A (Some answer points)

Q 1 Dilemma between capital expenditure and optimum design.
Ans:     Is it really a dilemma
            Technology comes with cost
Reduction of scope of work
Simple design
Offer what the client wants and can afford.
            Stick to the best quality materials at the best rates.
            Clarify all impact and implications to clients
            Be reminded of safety; low maintenance and optimum life-cycle cost.

Q 2 Benefits of privatization.
Ans:     Examples of privatized public utility companies in Malaysia.
            Case studies of Power and Water companies.
Be clear about the differences between BOT, concession and other forms of business by the government to the public.
Stability of supply / lower down-time / better quality services
Faster decision-making process – faster response
Focus on possible benefits on Training, bigger financial base, introduction of up-to-date technology, transfer of technology, international exposure and scope.
Consider counter-benefits of higher fees

Q 3 Safety practices in selected industries.
Ans:     Pick one industry of your choice.
Be careful in assessing the adequacy of the safety practices. It should be adequate but certain aspects still need to be addressed.
Safety policy
Personal Protective Equipment
Include safety costs in quotes
Look at issues on awareness, implementation and enforcement.
Look at Hazop and Hazan; Safety audits; job safety analysis, contractors scope,
Fixed installations – passive protection
PPE; hardware and software of safety and fire-fighting.

Q 4 IEM and promotion of professionalism.
Ans:     Know well the current organization, roles, functions, activities and influence of IEM and suggest areas of improvement towards promoting professionalism of engineers.
            Areas may include:
                        Consultants to government / single voice on national issues
                        Public awareness of the profession / what we do, what we can provide
                        Interaction and cooperation between professions
                        Regulatory body on ethics and professional conduct
                        Reference for technical matters

                       
                       

Q 5 Positive impacts on contributions of engineers.
Ans:     Focus on big impacts and not the ordinary.
            Pick up maybe one extraordinary example from each common discipline of engineering and elaborate how each has contributed immensely to the well-being of mankind.
            Protection of the environment; combating poverty and disease; design of super-efficient systems, educational facilities, IT infrastructure etc.

Q 6 Self-promotion of engineers without using commission and anything similar to get jobs.
Ans:     Examine issues on advertising for services.
            Progress step-by-step:
                        Good self-projection              
Participate in lectures
                        Do R&D and publish
                        Promote through exhibitions
                        Lead and perform by showing good examples
                        Establish through design competition and the like

Q 7 Steps to prevent corruption and unethical practices.
Ans:     Practise good set of procedures
Abide to laws, rules and regulations
Be transparent, use open tender, subject work to audit, use of standard specs, competitive bidding for supplies, fair evaluation, no deviations of specs or alternative offer, QA/QC, pay employees well.

Q 8 Ethical considerations of a rushed land clearing job.
Ans:     Job behind time with conflict between environmental requirements and pressure to finish the job in time; temptation to:
Sub-standard work, by-passing procedures, inducement to inspectors, over-time and unsafe and night work. Consider to reschedule in order to put in place preventive measures.

Q 9 Better quality construction without conflict to profits.
Ans:     Redefine scope
Prepare better set of specs
Choose better materials, manpower, techniques, machinery, etc at better rates.
Maintain good QC/QA
            Good relationships between all stakeholders.

Q 10 Solving conflict of professional interest.
Ans:     Conflicts could be economic, environmental, management touching on issues related to:
Cost recovery after a ‘dive’ in quotation
Effluents and emissions
‘Wistle-blowing’
Marginal quality
Unsafe practices

Issues on undercutting, backdoor methods, taking more risks as a result.
Be clear on objectives: on specs and on time with required quality. Listen to all parties, good team-work, shared responsibility, third party involvement on fees management, merging of consultants.

Q 11 Consequences of observing laws and regulations on all kinds of pollution.
Ans:     Pick up an industry: discuss needs of regulations; examine consequences positive as well as negative; good to the environment, higher investment and higher cost of operation.

Q 12 Cost effectiveness and HSE requirements.
Ans:     Involve design; cost reduction to achieve higher productivity; better health, safety and environmental considerations in the long run will be cost-effective.

Q 13 How engineers can keep abreast with development of technology.
Ans:     Discuss benefits of bearing in mind HSE issues in an engineer’s work. Discuss aspects of CPD to update the knowledge and competency of engineers.

Q 14 Request of irregular proposals from a turn-key contractor.
Ans:     Examine the pros and cons of a turnkey contract vis-a-vis the position of the engineer. Give examples of possible requests in question and what could be done by referring to codes and standards.

Q 15 Issues on virtual labs.

Ans:     Discuss the real benefits of having real labs for various engineering disciplines. See if the objectives can be achieved by alternative means including virtual labs. Examine the cost, convenience and effectiveness impacts. Elaborate areas where the virtual labs are better.






236 comments:

  1. makasihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

    ReplyDelete
  2. assalam.....nak minta jawapan untuk essay bole tak??

    kalau sudi bagi minta tlong email ke megat.zkr.2track@gmail.com

    ReplyDelete
  3. salam tuan...


    mohon bantuan..info lanjut mengenai soalan dan jawapan c.o.e

    bantuan tuan amatlah dihargai.


    hazmin_316@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Good afternoon Ir Suhaimi,

    I am a graduate engineer about to submit my application for professional interview. I was wondering if you are able to email me your Essay examples for the code of ethics. Also, how detailed was your design calculations that you submitted ? I thought as per the regulations during submission of application to be IR, we were supposed to submit both experience and Calculations? Appreciate your feedback.

    writetolaw@gmail.com

    Regards,

    Law

    ReplyDelete
  5. boleh minta yang soalan dengan jawapan sekali. Yg interviewer hanya tanya soalan berkaitan dengan kerja... dan juga minta tanya 4 courses course apa kat mana boleh lihat dan jusga summary tiga tahun kerja boleh tengok ada format dan apa yg perlu tulis kat dalam..terima kasih tolong hantar kat email ed_88@live.co.uk

    ReplyDelete
  6. salam en.Ir..sy nk minta jawapan essay untuk soalan ni ada x?
    question : As a young engineer, you are instructed by your employer to prepare a bankable report for a prospective project based on the information provided by your employer. You have no access to ascertain the reliability of the information provided. In light of the IEM Regulations on Professional Conduct, how do you advise your employer so that you may complete your assignment with integrity?

    ni email sy aniem_bee@yahoo.com
    terima kasih..jasa baik tuan amat di hargai

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..bley x lau awak da de jawapan, tlg email di greengurlzneg89@yahoo.com, nk buat sebagai rujukan

      Delete
    2. assalamualaikum..nk mintak tolong email jawapan bagi soalan ini..terima kasih..ini email sy andreana_oya@yahoo.co.uk

      Delete
    3. assalamualaikum..bleh x sy pun nak nak jwpn essay utk soklan yg sme mcm chenta hearty tnye tu...kalo sape2 de jwpn utk soklan tu leh email sy di waieda_88@yahoo.com.my..

      terima kasih...bantuan anda amatlah dihargai

      Delete
    4. assalam Ir, boleh tak saya pun nk jwapan untuk essay. sangat memerlukan essay ni. susah nak faham soalan. email sy nassan9@gmail.com

      Delete
    5. salam Ir

      saya pun berminat untuk dapat jawapan essay tu umtuk rujukan. Mintak tolong emel ke hafizj2@yahoo.com

      saya dah serah semua tunggu tarikh interview je sekarang. harap dapat membantu.

      Hafiz

      Delete
  7. hazimah,
    As a young engineer, you are instructed by your employer to prepare a bankable report for a prospective project based on the information provided by your employer. You have no access to ascertain the reliability of the information provided. In light of the IEM Regulations on Professional Conduct, how do you advise your employer so that you may complete your assignment with integrity.
    saya tak berapa faham soalan ni
    ni email saye greengurlzneg89@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. Salam, mohon jasa baik tuan Ir shuhaimi dapat berkongsi dengan jawapan essay code of ethics (COE)terutamanya soalan ke 11, dan boleh emelkan ke saya di rnazurah@ymail.com terima kasih

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum..minta jasa baik IR shuhaimi kongsikan jawapan essay..emel sy fikha_julygurlz@yahoo.com...

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum..minta jasa baik IR shuhaimi kongsikan jawapan essay..
    ni emel... amifyza@gmail.com
    tq IR

    ReplyDelete
  11. assalammualaikum. saya civil engineer dah 2 tahun. so leh tuan kongsi2 secara detail ttg PE ni. skang saya keje consultant dan jarang dpt gi site. harap tuan dpt kongsi pengalaman. ni email saya m_amin22@yahoo.com. tq

    ReplyDelete
  12. Salam tuan.

    Terima kasih kerana sudi sharing experience tuan. Saya juga seorang juruteran muslim berdaftar dgn BEM. Setelah hampir 5 thn bekerja, saya fikir sekarang adlh masa yg sesuai utk pergi lebih jauh iaitu dengan menyertai tuan sebagai jurutera profesional.

    Saya amat berharap tuan dpt membantu saya dengan berkongsi jawapan "C.O.E". Smg tuan dpt emel pada "igneusm@yahoo.com". T.kasih sekali lagi...

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Ir Suhaimi,

    Saya dah berumur 40 dan baru mempunyai masa untuk ambil exam. Mohon jasa baik untuk dapatkan soalan dengan jawapan sekali. Minta juga contoh summary tiga tahun kerja untuk dapatkan format dan apa yg perlu tulis..

    Semua bantuan dan sharing minta jasabaik email ke faisal.sairudin@gmail.com

    ReplyDelete
  14. “He shall not under any circumstances solicit advisory or consultative work, either directly or by an agent, nor shall he pay, by commission or otherwise any person who may introduce clients to him". Discuss the ways in which an engineer, especially one that is a newcomer to the field, can project him/herself as a responsible professional to the society without being guilty of violating the above.

    pe jawapan bg soalan ini...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Ir. Suhaimi,

    Saya akan menduduki P.I. dalam tempoh 2 minggu lagi.Mohon share soalan COE yang saudara ada.

    Segala jasa baik saudara didahului dengan ucapan ribuan terima kasih. Mohon emelkan ke fairuzo@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Hi Ir Suhaimi,

    Appreciate you can share with me the essay Q&A.

    Thanks.

    forpeuse@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  17. As salam Ir Mud. Suhaimi. Boleh minta tolong emailkan sample report technical dan experience beserta jawapan essay tu? Saya dalam proses mengambil Ir dan ingin sedikit maklumat dan guidance. Terima kasih. Email saya orestes_22@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. hie.... En. Ir.Mud Suhaimi, appreciate it a lot if you can email sample essay for my reference.Thank you very much Sir. my email add is vasuky_dasaratha83@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Ir. Suhaimi,

    Saya akan menduduki P.I. pada 03/09/13 ni .Mohon share soalan COE yang saudara ada.

    Segala jasa baik saudara didahului dengan ucapan ribuan terima kasih. Mohon emelkan ke asmanini_ismail@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. Saya rasa soalan essay 2013 tak sama dengan 2009.

    Question change since 1.1.2011

    ReplyDelete
  21. Salam suhaimi,

    saya akan interview for PE dlm bulan 10 ni. boley share jawapan for 15 essays tu. email saya, faizaljamlos@unimap.edu.my

    Tqvm : )

    ReplyDelete
  22. Salam Tuan,

    Mohon share soalan COE tersebut dan cth format lapuran submission report...Terima Kasih dan didoakan berjaya dlm kehidupan Dunia & Akhirat...email saya faisal2028h@gmail.com

    ReplyDelete
  23. salam tuan mohon bantuan untuk dapatkan jawapan bagi essei code of ethic. Saya nazwannaim83@gmail.com

    ReplyDelete
  24. As salam tuan Ir.Suhaimi,
    Saya juga akan interview pada awal bulan Disember ini. Boleh ke tuan share jawapan 15 essays . Email pada saya akmarul.nizamm@gmail.com . Thanks

    ReplyDelete
  25. Assalam tuan Ir.Suhaimi,

    Saya akan interview dlm pertengahan bulan disember ni..boleh tuan share jawapan utk 15 esei tu..email saya yannaziz@gmail.com. Jasa tuan amat dihargai.

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum tuan Ir suhaimi. boleh tuan share jawapan 15 esei tu, email saya myazarazain@yahoo.com perkongsian tuan amat sy hargai. semoga Allah memberkati tuan dunia n akhirat. terima kasih

    ReplyDelete
  27. As Salam En. Suhaimi,

    Mohon jasa baik tuan utk email saya jawapan COE utk 15 esei tu di zaini@kpkt.gov.my. Jasa baik tuan amat dihargai...

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  28. Assalam En. Suhaimi,

    Saya akan menduduki PE interview pada Disember 2013. Mohon jasa baik tuan email saya jawapan untuk essei di alamat MohdFirdausMhd@gmail.com
    Jasa baik tuan saya akan kenang.

    ReplyDelete
  29. Salam,

    Ir Suhaimi,

    Saya mohon jasa baik tuan utk jawapan code of ethic( 15 essay) tayanunya38@yahoo.com. Jasa baik tuan amat dihargai...

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum Ir.Suhaimi,

    Saya mohon bantuan tuan dalam berkongsi jawapan untuk code of ethic bagi 15 essay tersebut. Email saya momonaim.83@gmail.com
    Terima kasih Ir Suhaimi

    ReplyDelete
  31. Salam Ir. Suhaimi,

    Saya ingin memohon bantuan en.suhaimi jika dapat kongsikan jawapan Code of Ethic bg soalan Esei. berikut email saya:

    tajulariffin7@gmail.com atau
    tajul_ariffin7@yahoo.com

    Dengan itu saya dahulukan jutaan terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  32. Salam,

    Nama saya Ahmad Firdaus bin Mohd Noh, 3 tahun pengalaman dalam bidang civil.

    tlg beri tunjuk ajar...

    ahmadfirdaus.uthm@gmail.com

    ReplyDelete
  33. As salamTuan. Boleh minta tolong emailkan sample report technical dan experience? Saya dalam proses mengambil Ir dan ingin sedikit maklumat dan guidance. Terima kasih. Email saya engrizal@gmail.com

    ReplyDelete
  34. salam tuan Ir. Suhaimi..

    Boleh kongsikan jawapan essay pada saya untuk panduan. Terima kasih.. email saya : zenn884@gmail.com.

    ReplyDelete
  35. Salam Ir. Suhaimi,

    Jika Tak menyusahkan saya mahu minta tolong emailkan jawapan untuk soalan COE untuk panduan saya. Emailnya naim_razak@yahoo.com .
    Terima Kasih atas pertolongan.

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum tuan,

    Nama saya Radzif dan akan menduduki peperiksaan professional (PAE) pada bulan februari nanti. Sehubungan itu saya ingin meminta jasa baik tuan untuk emailkan kepada saya contoh jawapan bagi soalan essay untuk dijadikan panduan. Jasa baik tuan sangat dihargai. Terima kasih

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Salam Ir Suhaimi,

    Boleh mohon kongsi sample summary of experience dan jawapan essay pada saya untuk panduan. Email: zakwan.hariz@gmail.com. Jasa baik tuan sangat dihargai. Terima kasih.

    ReplyDelete
  39. Salam Ir Suhaimi..

    Mohon jasa baik tuan utk berkongsi jawapan essay pada saya. Email saya hakimi_76@hotmail.com jasa baik tuan amat saya hargai...

    ReplyDelete
  40. As Salam Ir Suhaimi,

    mohon share jawapan essay ke ayiee@yahoo.com

    tq

    ReplyDelete
  41. Asmk Tuan Ir... Mohon juga kongsikan jwapan coe tsbt dan sampel technical report & pengalaman krja.. My email: mekir87@yahoo.com . Regards from Fitri Ayob (TNB)

    ReplyDelete
  42. As salam Ir Suhaimi, mohon share jawapan bagi COE. email sy mdshahili96@gmail.com. jasa baik tuan amatlah dihargai

    tq

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum,

    Mohon juga kongsikan jawapan bagi COE dan sampel technical report & pengalaman kerja..Sangat berharap
    Email: muhammadiqrahimi@gmail.com

    Thanks

    ReplyDelete
  44. I am a undergraduate about to submit my application for assignment. I was wondering if you are able to email me your Essay examples for the code of ethnic
    Appreciate your feedback.
    This is my email adress: firic.waiyoung91@gmail.com
    Thank and regards

    ReplyDelete
  45. Assalam tuan boleh email contoh jawapan essay kepada MRidhuan@jkr.gov.my

    Saya akan menduduki PAE dalam tempoh masa terdekat

    ReplyDelete
  46. Assalam tuan,
    masih menyimpan jawapan utk essay? mohon utk dikongsikan bersama..
    Email : farahkhairudin@gmail.com

    ReplyDelete
  47. assalamualaikum..mohon share jawapn bersama :)
    fahmy_gov@yahoo.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  48. salam Ir Suhaimi..

    Btw, thniah utk kepayahan IR utk mndptkn Ir ni.. hihi.
    kalau tak keberatan, mohon share jawapan essay tu Ir..

    email : eina_n9@yahoo.com

    terima kasih =)

    ReplyDelete
  49. Ir Suhaimi...nak jugak skema jawapan bagi COE...
    email:sohifula@yahoo.com

    TQvm.

    ReplyDelete
  50. Salam ir suhaimi,
    Minta jasa baik ir share esei tuk bem
    Hanin.
    anin_1221@yahoo.co.uk

    ReplyDelete
  51. Salam Ir Suhaimi,

    Boleh mohon kongsi jawapan essay pada saya untuk panduan. Email: thl_b@yahoo.com . Terima kasih.

    ReplyDelete
  52. salam ir,
    mohon perkongsian jawapan COE,

    zamrihasan69@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum Ir Suhaimi,

    Terima kasih dengan post yang menarik ini. Mohon jasa baik berkongsi dengan contoh soalan dan jawapannya.

    Terima kasih

    wanrahimie@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. Salam tuan,
    Boleh tuan forwardkan jawapan kepada soalan essay code of conduct tu? Terima kasih. Hj Shamil Abu Hassan. shamil.hassan@gmail.com

    ReplyDelete
  55. Hi Ir Suhaimi,

    Can you email me a copy of the model answers to the code of ethics questions to leonardliew@gmail.com.

    Appreciate it.

    Thanks

    ReplyDelete
  56. salam Ir Suhaimi....mohon bantuan.....kalau ada jawapan soalan esei mohon e mailkan ke karkunrock@gmail.com atau kbmesin @gmail.com...tq

    Engr Mohd Aidil Shah

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum Ir Suhaimi...

    Saya nak juga jawapan esei tu n sbrg guide untuk Ir tu. Semoga Ir Suhaimi sentiasa dimurahkan rezeki.
    Email: aznor_0104@yahoo.com


    Aznor Hassan
    Taiping

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum,

    Harap tuan dapat emailkan contoh report & esei ke
    hafizul_tarmizi@yahoo.com

    Tq

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum Tuan,

    Boleh dapatkan jawapan untuk esei ke shamin1008@hotmail.com

    ReplyDelete
  60. Hi Ir. Suhaimi,

    Can you please email a copy of the example to me on jiunteoh@yahoo.co.uk?

    Many thanks and best regards.

    ReplyDelete
  61. Salam Ir.Suhaimi,

    Would you kindly share your c.o.e essays for my reference.

    Email: m.hafizabdullah@yahoo.com

    Thank you and best regards.

    ReplyDelete
  62. salam Ir

    Hope you can share with me contoh report and answer for the essay.

    amizasurmi@yahoo.com

    Thanks

    ReplyDelete
  63. Dear Respected Ir. Suhaimi,

    Can you please email a copy of example report and the answer for the essay to me on kevintst09@yahoo.com?

    Many thanks and best regards.


    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum dan Salam Lebaran,

    Tn Ir. Suhaimi, mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay COE dan contoh technical report ke engrfadlihartkonsult@gmail.com. Semoga jasa baik dibalas Allah s.w.t

    ReplyDelete
  65. as salam tuan ir suhaimi..saya ada pengalaman 3 tahun dalam bidang civil..berminat nak contoh report pengalaman dan essay tu boleh...terima kasih..shery0105@gmail.com

    ReplyDelete
  66. Salam Tuan Ir Suhaimi,

    Terima kasih atas perkongsian pengalaman dalam blog. Memang memanfaatkan semua. Selain itu, saya ingin meminta jasa baik tuan untuk emailkan kepada saya contoh jawapan bagi soalan essay untuk dijadikan panduan dan juga contoh report pengalaman. Email saya ialah kevintst09@yahoo.com
    Jasa baik tuan sangat dihargai. Terima kasih

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum Tn Ir Suhaimi,

    Saya amat berterima kasih dengan pemakluman tuan berkenaan prosedur-prosedur di blog ini. Sangat informatif dan bermanfaat.

    Saya juga berhajat untuk mengorak langkah yang sama seperti tuan. Besarlah harapan saya jika tuan dapat berkongsi contoh report dan essay tersebut dengan saya di ifisti@gmail.com.

    Terima kasih dan salam Syawal.

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum,

    Mohon juga kongsikan jawapan bagi COE dan sampel technical report & pengalaman kerja sebagai rujukan dan panduan.
    Email: nik.noriskandar84@gmail.com

    Thanks

    ReplyDelete
  69. Salam Ir Suhaimi,

    Syabas dlm usaha anda, pergorbanan anda ditunai dgn baik. :D
    Nak minta jasa baik Ir utk bgi jawapan COD dgn sample technical report supaya menjadi rujukan.

    Email: jackson_5178@hotmail.com

    Terima kasih :D

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum Ir. Suhaimi

    Mohon jasa baik email a copy of example report and the answer for the essay pada saya. Terima kasih tuan. Mohd Ibrahim Wahid (mihar1982@gmail.com)

    ReplyDelete
  71. Hi Ir Suhaimi,

    Minta jasa baik Ir utk bgi jawapan COE untuk rujukan.

    Email: keanteong@hotmail.com

    T.K

    ReplyDelete
  72. ramainya mintk jwpn soalan essay tu...hehe..sy pun ada jwpn tu, lama dh x tgk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, mohon jasa baik Ir. Suhaimi dan x IR lagi untuk email contoh report dan jawapan essay. Email: kevintst14@gmail.com.

      Terima kasih.

      Delete
  73. As salam Ir.suhaimi dan x IR lagi..Tahniah dan info yg sgt membantu...
    mohon jasa baik tuan untuk emel contoh report & essay dgn jwpn ke Hafisza2507@gmail.com. .semoga dipermudahkan segala urusan.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  74. As salam. Mohon jasa baik tuan untuk email jwpn essay & technical report ke zirwandy@gmail.com. Semoga diberkati. Terima kasih.

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum,

    Mohon juga kongsikan jawapan bagi COE dan sampel technical report & pengalaman kerja. Sekarang dalam proses untuk mendapatkan PE status

    Email: dyean78@gmail.com

    ReplyDelete
  76. Terima kasih atas perkongsian pengalaman dalam blog. Memang memanfaatkan semua. Selain itu, saya ingin meminta jasa baik tuan untuk emailkan kepada saya contoh jawapan bagi soalan essay untuk dijadikan panduan dan juga contoh report pengalaman. Email saya ialah jie_5657@yahoo.com
    Jasa baik tuan sangat dihargai. Terima kasih

    ReplyDelete
  77. mohon jasa baik ir share jawapan kepada alamat emel saya untuk tujuan pembelajaran

    loloqitam@gmail.com

    As a young engineer, you are instructed by your employee to prepare a bankable report for a prospective project based on the information by your employer. You have no access to ascertain the reliability of the information provided. In light of the IEM Regulations on Professional Conduct, how do you advise your employer so that you may complete your assignment with integrity?

    ReplyDelete
  78. Salam Ir. Suhaimi,

    Saya Omar, calon untuk temuduga profesional. Insya'Allah saya akan menduduki temuduga profesional sekitar bulan Januari tahun 2015. Saya ingin meminta jasa baik Ir Suhaimi untuk kirimkan jawapan essei utk soalan mengenai bankable report. Kalau tak salah soalan nombor 1. Jika ada kelapangan dan tidak keberatan, Ir. Suhaimi boleh kirimkan jawapan tersebut melalui alamat email, omaranuar_roslay@yahoo.com. Terima kasih

    ReplyDelete
  79. Salam tuan,
    Mohon bantuan tuan utk kongsikan jawapan esei bg COE tersebut ke email saya bensherill@yahoo.com
    Semoga tuan dalam kejayaan sentiasa..
    tq.

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum,
    Tuan Ir. Suhaimi, mohon kongsikan bahan rujukan untuk COE untuk saya baca dan fahami. Terima kasih.
    mfar27@gmail.com

    ReplyDelete
  81. Assalam Ir Suhaimi,

    Minta jasa baik tuan utk share sample experience summary dan COE answer.

    Thanks

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum

    Tn Ir. Suhaimi, mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay COE dan contoh technical report ke rahimiazhar@gmail.com. Semoga jasa baik dibalas Allah s.w.t .. Terima Kasih

    ReplyDelete
  83. salam tuan.. sy akan sit PAE 18hb ni .. mohon share ilmu tuan di fahmi_saff @yahoo.com .. jasa baik tuan didahului dgn ucapan terima kasih

    ReplyDelete
  84. Salam Tuan Ir Suhaimi, mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay COE dan contoh report pengalaman ke ccy7218@yahoo.com. Jasa baik tuan saya dahului dengan ucapan terima kasih.

    ReplyDelete
  85. Salam Ir Suhaimi,

    Boleh mohon kongsi jawapan essay pada saya untuk panduan. Email: mohdrr.76@gmail.com . Terima kasih.

    ReplyDelete
  86. Salam Ir. Suhaimi, boleh share jawapan essay ke ryan.too13@yahoo.com. tq

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum, Ir Suhaimi, mohon sample technical report & essay for PE interview, zamanikp@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  88. Hi Ir Suhaimi,

    appreciate if you can share with me the answer for essay for section A & B..thank you.

    my email: fong292003@yahoo.com

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum Tn Ir. Suhaimi,

    Mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay dan contoh technical report ke fm.atzcon@gmail.com. Semoga jasa baik dibalas Allah s.w.t.

    Terima kasih..

    ReplyDelete
  90. Dear Ir Suhaimi
    Good evening. Happy New Year 2015. Please kindly share the essay answers and technical reports. Sharing is caring. My email is yewnen@gmail.com

    Thanks in advance. Cheers.

    ReplyDelete
  91. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  92. Boleh mohon kongsi sample summary of experience dan jawapan essay pada saya untuk panduan. Email: shafulrz2929@gmail.com. Jasa baik tuan sangat dihargai. Terima kasih.

    ReplyDelete
  93. Salam Tuan, sy ingin minta pertolongan yg sama seperti En. Shafulrizal Zainol di atas. Mohon email kan ke solihin.zuhali@gmail.com

    Terimakasih dan semoga Allah balas jasa baik Tuan.

    ReplyDelete
  94. Salam. Tuan Ir. sy ingin minta pertolongan yg sama seperti En. Shafulrizal Zainol, En. Solihin di atas. Mohon email kan ke izewan@ppukm.ukm.edu.my, izewan@yahoo.com

    Terima kasih dan semoga Allah balas jasa baik Tuan.

    ReplyDelete
  95. Salam. Tuan Ir. sy ingin minta pertolongan untuk tuan berkongsi dengan saya jawapan dan lain-lain pengalaman untuk mendapatkan PE. mohon berkongsi ke shahrul425@gmail.com

    Terima kasih banyak-banyak dan moga perkongsian tuan mendapat manfaat bersama.

    ReplyDelete
  96. Salam tuan Ir,

    Minta bantuan share sample COE answer di emel shahrul.azhar.m@gmail.com.

    Jazzakallah khair

    ReplyDelete
  97. Salam tuan mohon bantuan daripada tuan untuk dapatkan jawapan bagi kesemua soalan dan jawapan essei code of ethic. Terima kasih banyak-banyak tuan atas jasa baik tuan ini. Tuan tolong emailkan soalan dan jawapan esei tersebut kepada Saya di alamat cromoq@yahoo.com ...Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  98. Salam tuan, mohon bantuan daripada tuan untuk dapatkan jawapan bagi kesemua soalan dan jawapan essei code of ethic. Terima kasih banyak-banyak tuan atas jasa baik tuan ini. Tuan tolong emailkan soalan dan jawapan esei tersebut kepada Saya di alamat nianilofar09@gmail.com ...Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  99. Tn Ir. Suhaimi, mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay COE ke mohdhazaruljamil@yahoo.com. Semoga jasa baik dibalas Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  100. Salam. Tuan Ir. sy ingin minta pertolongan yg sama Mohon email kan jawapan bagi soalan essay tersebut ke aishah_siti14@yahoo.com.my Terima kasih dan semoga Allah balas jasa baik Tuan

    ReplyDelete
  101. Salam Tuan Ir.

    Diharap tuan boleh kongsi contoh jawapan ke email saya mosat_09@yahoo.com. Jasa dari pihak tuan amat dihargai. Terima Kasih

    ReplyDelete
  102. Salam Ir Suhaimi,
    Boleh kogsikan jwp essay dgn sy ? Email sy irin.ismail@gmail.con .. Thanks !

    ReplyDelete
  103. AsSalam Tn. Ir. Suhaimi...Kalau tak keberatan boleh kongsikan jawapan essay2 tersebut kepada saya di alamat email dadada1608@yahoo.com...Didahului dengan jutaan terima kasih...Wassalam..

    ReplyDelete
  104. As salam. Mohon jasa baik Tn. Ir. Suhaimi share jawapan kepada alamat emel saya untuk tujuan pembelajaran

    ayiez_92@yahoo.com

    As a young engineer, you are instructed by your employee to prepare a bankable report for a prospective project based on the information by your employer. You have no access to ascertain the reliability of the information provided. In light of the IEM Regulations on Professional Conduct, how do you advise your employer so that you may complete your assignment with integrity?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasri bole tolong share kt email fq_fiq@yahoo.com

      Delete
  105. AsSalam Tn. Ir. Suhaimi...saya masih lg menuntut di IPTA, bagi tujuan pembelajaran, Kalau tak keberatan boleh kongsikan jawapan essay2 tersebut kepada saya di alamat email fq_fiq@yahoo.com...Didahului dengan jutaan terima kasih...Wassalam..

    ReplyDelete
  106. Hi Ir. Suhaimi, would you mind if you can share the COE essay answers and email to iin100@rocketmail.com? Thank you.

    ReplyDelete
  107. Hi Ir. Suhaimi, boleh mohon kongsi sample summary of experience dan jawapan essay COE pada saya untuk panduan. Email: lajasupit@gmail.com Jasa baik tuan sangat dihargai. Terima kasih.

    ReplyDelete
  108. Assalamualaikum Tuan & sahabat yang lain, mohon share sample summary of experience dan jawapan essay COE sebagai rujukan untuk hadapi exam tu nanti.
    email aizatelfateh@gmail.com.
    Jasa tuan & yang lain amat dihargai.

    ReplyDelete
  109. As salam Ir Suhaimi. Boleh minta tolong emailkan sample report technical dan experience beserta jawapan essay tu? Saya dalam proses mengambil Ir dan ingin sedikit maklumat dan guidance. Terima kasih. Email saya pdotbaha@gmail.com

    ReplyDelete
  110. Assalam,

    tuan Ir Suhaimi,

    Boleh tuan share sample report technical tun beserta jawapan kepada soalan-soalan essay code of ethics kpd saya sebagai panduan untuk melalui proses interview tersebut?

    Mohon tuan email ke email : wanurct@yahoo.com

    Terima kasih tuan - knowledge sharing..

    ReplyDelete
  111. Assalam,

    tuan Ir Suhaimi,

    Boleh tuan share sample report technical tuan beserta jawapan kepada soalan-soalan essay code of ethics kpd saya sebagai panduan untuk melalui proses permohonan professional engineer ini.

    Mohon tuan email ke email : ctsarah10@gmail.com

    Terima kasih tuan - knowledge sharing..

    ReplyDelete
  112. Salam Tuan Ir Suhaimi, mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay COE ke emel: sah_243@yahoo.com.
    Jasa baik tuan saya dahului dengan ucapan terima kasih.

    ReplyDelete
  113. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  114. Assalamualaikum suhaimi,

    saya pun dlm proses nk mohon utk interview, walaupun umur dh lewat dh nie.
    mohon jasa baik kalo suhaimi boleh emailkan saya contoh utk summary of exp dan soalan utk COE - essay --> entubiq@gmail.com

    terima kasih. Semoga Tuhan merahmati usaha anda.

    ReplyDelete
  115. Salam Ir. Suhaimi

    Terima kasih untuk perkongsian info yg sangt bergun ni. Mohon jasa baik tusn untuk share contoh summary of experience and jwpn coe to faiz_oe@yahoo.com

    Jazakallahu Khair

    ReplyDelete
  116. Assalam Ir. Suhaimi,

    Mohon jasa baik Ir untuk berkongsi sample penyediaan summary of experience dan jawapan CoE. Saya dalam penyediaan untuk mengambil exam dan interview. Terima Kasih.
    email: melrin_85@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Mohon majukan ke sy juga. Sy bakal menduduki exam dlm 2 bln ni. wiratman.arman@yahoo.com
      Terima kasih tuan

      Delete
  117. Assalamualaikum Tuan , mohon share sample summary of experience dan jawapan essay COE sebagai rujukan saya hadapi exam nanti.
    email: jemev6@gmail.com
    Pertolongan tuan amatlah dihargai.

    ReplyDelete
  118. Assalamualaikum Tuan Ir, saya dalam proses untuk menduduki PAE exam. Harap dapat membantu untuk share contoh report untuk technical & experience format dan jawapan essay untuk COE. boleh email ke wkshahrizad@gmail.com. Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum Tuan Ir, saya dalam proses untuk menduduki PAE exam. Harap dapat membantu untuk share contoh report untuk technical & experience format dan jawapan essay untuk COE. boleh email ke saipudinz@yahoo.com
    . Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  120. Dear Sir,
    Appreciate if you could send me the technical and experience report sample and the answers for the essays, my email is pkraj6336@gmail.com
    thank you sir

    ReplyDelete
  121. Tahniah tuan ir.,..mohon share sample summary of experience, dalam proses untuk permohonan ir. email saya: reduansa@yahoo.com

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum Ir Suhaimi,

    Insya Allah saya akan menduduki PAE/PI pada Sep/Okt tahun ini. Tarikh sebenar belum ditetapkan oleh Principal Examiner lagi. Mohon jasa bbaik tuan untuk berkongsi soalan dan jawaban COE.

    Saya boleh dihubungi melalui e-mail j415my@yahoo.com atau BanjarRakai@gmail.com

    Jais Ismail

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum Tuan Ir.,

    Mohon jasa baik tuan share tips COE untuk rujukan dan panduan di masa depan :)

    sofyanshah@gmail.com

    ReplyDelete
  124. Good Morning Ir Suhaimi,

    I am a 2th year graduate engineer going to take my exam next year. I was wondering if you are able to email me your Essay examples for the code of ethics.

    Appreciate your feedback.

    chtan1688@yahoo.com

    Best Regards,

    James Tan

    ReplyDelete
  125. me too..sebagai rujukan..lubexbill@gmail.com

    ReplyDelete
  126. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  127. Assalammualaikum Ir Suhaimi,

    Sudi kiranya berkongsi jawapan kepada semua soalan utk interview PE termasuk Code of ethic kepada syuraizat@yahoo.com.
    Terima kasih.....Jasamu dikenang

    ReplyDelete
  128. Assalamualaikum W.B.T Tuan Ir. Suhaimi,

    InsyaAllah sekarang saya sedang melengkapkan Teknikal Report dan Pengalaman Kerja. Boleh tuan berkongsi jawapan utk COE dan emailkan ke saya:
    ridzwan.fkm@gmail.com

    Terima kasih banyak2 Tuan Ir.

    ReplyDelete
  129. Assalammualaikum Ir Suhaimi,

    Sudi kiranya berkongsi jawapan kepada semua soalan Code of ethic kepada aizamtalib@gmail.com. InsyaAllah akan menghadiri interview pada bulan Okt/Nov 2015 ini.

    ReplyDelete
  130. Assalamualaikum..
    mohon bantuan..info lanjut mengenai soalan dan jawapan c.o.e
    Terima kasih

    Faizal
    mfaizaljohan@gmail.com

    ReplyDelete
  131. Assalamualaikum..
    mohon bantuan..info lanjut mengenai soalan dan jawapan c.o.e
    Terima kasih

    Faizal
    mfaizaljohan@gmail.com

    ReplyDelete
  132. Ir suhaimi..
    Kalau boleh emailkan sample technical report juga.
    Tq
    mfaizaljohan@gmail.com

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum
    Boleh mintak jasa baik tuan share sample report technical tuan beserta jawapan kepada soalan-soalan essay code of ethics kpd saya sebagai panduan saya di masa hadapan.
    Sekiranya sudi, mintak jasa baik tuan emailkan di syafiqrazuki@gmail.com

    ReplyDelete
  134. Assalamualaikum
    Boleh mintak jasa baik tuan share sample report technical tuan beserta jawapan kepada soalan-soalan essay code of ethics kpd saya sebagai panduan saya di masa hadapan.
    Sekiranya sudi, mintak jasa baik tuan emailkan di syafiqrazuki@gmail.com

    ReplyDelete
  135. Assalamualaikum tuan.

    Saya memohon jasa baik tuan untuk memberi tunjuk ajar kepada saya atau berkongsi sedikit pengetahuan untuk membolehkan saya melalui proses ini.

    Saya boleh dihubungi melalui email ubaidah_marine@yahoo.com

    Mohon tuan mempertimbangkan permohonan saya ini. Terima kasih

    ReplyDelete
  136. Assalamualaikum
    Boleh mintak jasa baik tuan share sample report technical tuan beserta jawapan kepada soalan-soalan essay code of ethics kpd saya sebagai panduan saya di masa hadapan.
    Sekiranya sudi, mintak jasa baik tuan emailkan di sitihasmah83@gmail.com

    ReplyDelete
  137. Assalamualaikum tuan...
    Boleh mintak jasa baik tuan untuk share sample report technical & jawapan soalan essay code of ethics serta 4 course wajib.untuk panduan saya masa hadapan.

    Ini email saya... syahmie9@gmail.com

    ReplyDelete
  138. Good Day Ir Suhaimi,

    I am a civil engineet who is going to take my exam next year.
    Would be grateful if you are able to email me your Essay examples for the code of ethics and sample training and experience report for my reference.

    Appreciate your feedback. Many thanks.

    jkteh@hotmail.com

    Best Regards,

    Teh CM

    ReplyDelete
  139. Good Day Ir Suhaimi,

    I am a civil engineet who is going to take my exam next year.
    Would be grateful if you are able to email me your Essay examples for the code of ethics and sample training and experience report for my reference.

    Appreciate your feedback. Many thanks.

    jkteh@hotmail.com

    Best Regards,

    Teh CM

    ReplyDelete
  140. Salam Tuan,
    if tak keberatan mohon share 13 soalan COE for my reference

    alsharif.oa@gmail.com

    TQVRM

    ReplyDelete
  141. Hai..ir....would like to get info of your 13 soalan COE for refernece..

    Thanks in advance

    Puhutanjones@yahoo.com

    ReplyDelete
  142. Hai..ir....would like to get info of your 13 soalan COE for refernece..

    Thanks in advance

    Puhutanjones@yahoo.com

    ReplyDelete
  143. Salam, nak mohon jawapan essay juga boleh? fatinrazali@gmail.com

    ReplyDelete
  144. Salam Tuan Ir,
    if tak keberatan mohon share 15 soalan COE bserta jawapan for my reference

    yusri.mokhtar@gmail.com

    TQVRM

    ReplyDelete
  145. Assalamualaikum Tn Ir. Suhaimi,

    Mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay ke cik.ajai@gmail.com. Semoga jasa baik dibalas Allah s.w.t.

    Terima kasih..

    ReplyDelete
  146. salam en.Ir.Suhaimi..sy nk minta jawapan essay untuk soalan ni ada x?
    question : ADiscuss this statement in detail within the context of the Malaysia Environment. The IEM Regulations on Professional Conduct speaks against active self-promotion and advertisement. In what ways would such restraint enhance the stature of engineers as professionals? More importantly, given the advent of the information technology age where virtual reality is becoming the norm, how would any violation of the IEM Regulations on Professional Conduct be detected and dealt with?

    ni email sy :wanisyamsi@gmail.com
    terima kasih..jasa baik tuan amat di hargai

    ReplyDelete
  147. Salam Ir. Suhaimi,

    Boleh saya dapatkan contoh nak tulis report tak. Kalau Ir keberatan nak bagi salinan report just bagi format nak tulis report tu sahaja pun tak pe. Saya tengah nak buat menulis report tu tapi xde idea nak start mcmane.

    Harap Ir. Suhaimi dapat membantu. Sekian.

    Email saya : tnorfatimah217@gmail.com

    ReplyDelete
  148. salam Ir. Suhaimi. sy nak mintak jwpn / points yg berkaitan utk dgn soalan ni ada x?
    Q : As a young engineer, you are instructed by your employer to prepare a bankable report for a prospective project
    based on the information provided by your employer. You have no access to ascertain the reliability of the
    information provided. In light of the IEM Regulations on Professional Conduct, how do you advise your employer so
    that you may complete your assignment with integrity?

    email sy : nabilahnurin93@gmail.com

    harap tuan dpt membantu. terima kasih.

    ReplyDelete
  149. Salam Ir. Suhaimi,

    Boleh saya dapatkan contoh untuk tulis report?


    Email saya : dahrumsamsudin@yahoo.com

    Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  150. Assalamualaikum Ir. Suhaimi, boleh emailkan contoh2 soalan, jawapan, tips dan panduan kepada saya insantech@gmail.com .

    Terima kasih

    ReplyDelete
  151. as salam Ir. Suhaimi...saya Farif dr Cheras..saya mohon bantuan jika Tuan sudi kongsi contoh jawapan dan soalan, tips2 utk dapatkan Ir., dan ttg soalan dari panel di Bilik OT dan cleanroom system.ni email saya farif@ppukm.ukm.edu.my...tq Tuan..

    ReplyDelete
  152. Assalamualaikum TUAN Ir. Suhaimi, saya nak tanya boleh saya nak mohon tuan supaya emailkan contoh2 soalan, jawapan, di ahmadsyahmi0203@gmail.com terima kasih saya dahulukan.

    ReplyDelete
  153. assalamualaikum Ir. Suhaimi,

    Boleh saya dapatkan contoh untuk tulis experience report?


    Email saya : skab381@gmail.com

    Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  154. Assalamualaikum Tn Ir Suhaimi,

    mohon jasa baik tuan untuk email jawapan untuk essay COE dan contoh technical report ke mazlan_mh@yahoo.com. Semoga jasa baik tn dibalas Allah s.w.t dan tn dimurahkan rezeki. terima kasih

    ReplyDelete
  155. Salam Ir. Suhaimi,

    Boleh saya dapatkan contoh untuk tulis report?


    Email saya : m_zuki1507@yahoo.com.my

    Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  156. Salam Ir. Suhaimi,

    Boleh saya dapatkan contoh untuk tulis report?


    Email saya : m_zuki1507@yahoo.com.my

    Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  157. SALAM TUAN, POHON BANTUAN UNTUK EMAIL CONTOH LAPORAN PENGALAMAN DAN JUGA CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN PEPERIKSAAN CODE OF ETHICS

    TERIMA KASIH.... mrizal@nahrim.gov.my atau rizal5286@gmail.com

    ReplyDelete
  158. assalamualaikum tuan, boleh tak saya nak contoh laporan pengalaman dan contoh jawapan code of ethics tu sebagai rujukan saya juga.

    azmanz019@hotmail.com

    -kamarul-

    ReplyDelete
  159. salam tuan...saya nk juga contoh laporan pengalaman dan jwapan peperiksaan code of ethics tu...terima kasih bnyk2 tuan
    chek_yunus362@yahoo.com

    ReplyDelete
  160. salam. boleh tak tuan email saya contoh laporan pengalaman, contoh laporan teknikal dan jawapan 15 soalan itu. email pineballerz@yahoo.com. Terima kasih

    ReplyDelete
  161. Assalam tuan,

    saya berminat nak apply for professional exam so tgh mencari format report. Boleh tuan share kan format report dan jawapan bagi 15 soalan yang nak akan di tanya tu.

    tolong emailkan ke zaidy.zainudin@gmail.com

    ReplyDelete
  162. Fahmeer Bin NgalimanJuly 14, 2016 at 12:06 AM

    As salam tuan.
    Mohon jasa baik tuan dpt kongsikan jawapan 15 soalan tsb sbg guideline. Terima kasih tuan.
    Mohon emailkan pd sy fahmeer@ymail.com

    ReplyDelete
  163. salam tuan
    Mohon jasa baik tuan dpt kongsikan jawapan 15 soalan tsb sbg guideline. Terima kasih tuan. saya berminat nak apply for professional exam so tgh mencari format report. Boleh tuan share kan format report dan jawapan bagi 15 soalan yang nak akan di tanya tu.

    mohon emailkan ke azrul_171992@yahoo.com

    ReplyDelete
  164. assalam tuan

    mohon kongsi jawapan essay itu pada adie_65um@yahoo.com.sg

    Tq..

    ReplyDelete
  165. salam tuan,
    mohon share jawapan essay tu rosliawang@gmail.com

    ReplyDelete
  166. Assalam.tuan ir suhaimi, mohon share sample report, soalan dan jawapan essay abg1924@yahoo.com

    ReplyDelete
  167. Salam tuan IR Suhaimi, minta jasa baik tuan share sample report detail of experience, soalan dan jawapan essay ke farhan.faez@gmail.com

    ReplyDelete
  168. Hi IR Suhaimi, hope you can share the sample answer essay to me actw812003@gmail.com

    ReplyDelete
  169. Assalam.tuan ir suhaimi, mohon share sample report, soalan dan jawapan helmy1702@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  170. Ir, boleh saya dapatkan set jwapan dan boleh tolong emailkan pada saya, farah_farida93@yahoo.com terimakasih


    ReplyDelete
  171. Assalamualaikum. Ir suhaimi, mohon dapatkan set soalan dan jawapan. Email saya nurul_mm@yahoo.com
    Terima kasih banyak.

    ReplyDelete
  172. Assalamualaikum Tuan Ir. Suhaimi.

    Saya dalam proses penyediaan report PE. Perlu sedikit rujukan & persediaan dalam penyediaan report tersebut. Jadi minta jasa baik pihak tuan untuk dapatkan sample report technical & experience, sample soalan dan tips untuk rujukan. Email saya:

    fadzli8288@gmail.com

    Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  173. Hi Ir Suhaimi,
    Can you share with me the questions and answers for all. khoost10@yahoo.com
    Thank you so much.

    ReplyDelete
  174. Assalamulaikum Ir. Muhd Suhaimi
    Tahniah kerana telah menjadi salah seorang Jurutera Profesional di Malaysia. Azab tuan dah selesai tapi bagi orang macam saya ni baru nak mula walaupun sudah berkerja selama 20tahun. Mohon jasa baik ir Suhaimi jika boleh berkongsi data berkenaan contoh jawapan essay kepada 15 soalan ethic yang tuan ada. Saya goyang bab2 essay ni. Jika boleh boleh minta email kepada : yusri.baharim@tnb.com.my
    Jasa mu dikenang, terima kasih.

    ReplyDelete
  175. Zarul Ikmal Bin ZamriOctober 22, 2016 at 3:56 PM

    Salam tuan...
    saya ingin mengetahui jawapan bagi soalan tersebut, "very often codes of practice suggest discretion of engineering judgement. there are merit and demerit of international codes of practice and standard as opposed to national document within the context of the malaysian industry and practices.discuss by giving example of engineering judgement whereby such decision does not conform to an international code of practice and how it is justified. is international conformity always desirable? " tunjuk ajar dari tuan amatlah dihargai.. saya masih lagi student untuk kursus kejuruteraan awam.. email saya : zarul507136@gmail.com

    ReplyDelete
  176. Assalamulaikum Ir. Muhd Suhaimi
    Tahniah kerana telah menjadi salah seorang Jurutera Profesional di Malaysia. Saya ni baru nak mula walaupun sudah berkerja selama 15tahun. Mohon jasa baik ir Suhaimi jika boleh berkongsi data berkenaan contoh laporan untuk dihantar kepada IEM sebelum saya hantar untuk temuduga. Orang macam saya yang grad tahun 2000 rasanya tidak perlu untuk hadir kursus. Ini sebagai permulaaan untuk dapatkan IR. Target tahun depan 2017 saya dah dapat. Jika boleh boleh minta email kepada : rizalh@technip.com atau greenwoodpark77@yahoo.co.uk
    Jasa tuan akan dikenang sampai bila2, terima kasih.

    ReplyDelete
  177. Assalamulaikum Ir. Muhd Suhaimi,

    saya ingin mencuba mengambil PE pada tahun hadapan,bolehkah tuan emailkan saya ringkasan pengalaman report untuk dihantar ke iem.

    Ini email saya shde.azam@gmail.com

    ReplyDelete
  178. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  179. Assalamulaikum Ir. Muhd Suhaimi,

    Tahniah kerana telah menjadi salah seorang Jurutera Profesional di Malaysia. Saya dalam proses untuk hantar laporan bagi PI dlm bidang elektrikal. Mohon jasa baik ir Suhaimi jika boleh berkongsi data berkenaan contoh jawapan essay kepada 15 soalan COE yang tuan ada serta contoh laporan yang telah tuan ir. buat dulu.Jika boleh boleh minta email kepada : cbn505@yahoo.com

    Jasa mu dikenang, terima kasih byk2 tuan.

    ReplyDelete
  180. Asalamualaikum Tn. Ir. Muhd Suhaimi Deris,

    Pertamanya terima kasih kepada Tn Ir yang sudi berkongsi pengalaman yang boleh memberi manfaat kepada sesiapa yang ingin meningkat dalam profesional kejuruteraan. Saya telah lama mendaftar dalam BOE namun tak aktif dan tidak memberi sumbangan apa2 kepada BOE, sy berhajat untuk register sebagai PE. Mohon share tips yang lebih untuk sy, email: shukri6579@gmail.com

    Moga Tn.Ir sentiasa dirahmati oleh Allah dan cemerlang dalam kehidupan seharian. Thanks a lot.

    ReplyDelete
  181. Assalamualaikum Tuan Engineer,
    Mohon jasa baik tuan untuk share contih jawapan COE kpd saya di nikeid7@yahoo.com
    Jazakallah

    ReplyDelete
  182. Terima kasih tuan di atas perkongsian. Semoga tuan berjaya dan diberi kesihatan yang baik.

    ReplyDelete
  183. Assalamualaikum Tuan Ir:) saya ingin mendapat nasihat daripada tuan bagaimana susunan pengalaman ? blh tuan sharekan isi kandungan pengalaman report di Almi1212@gmail.com..Terima Kasih tuan..

    ReplyDelete
  184. salam tuan Ir.. terima kasih kerana sudi kongsikan ilmu2 yang sungguh bermanfaat.. boleh tak jika tuan sudi kongsikan soalan2 c.o.e dan soalan2 yang ditanya dlm interview Ir? ini email saya.. muazrazak0519@gmail.com
    sekali lagi tahniah dan terima kasih tuan :)

    ReplyDelete
  185. salam tuan Ir.. terima kasih kerana sudi kongsikan ilmu2 yang sungguh bermanfaat.. boleh tak jika tuan sudi kongsikan soalan2 c.o.e dan soalan2 yang ditanya dlm interview Ir? ini email saya.. muazrazak0519@gmail.com
    sekali lagi tahniah dan terima kasih tuan :)

    ReplyDelete
  186. salam abang Ir Suhaimi, boleh kongsikn dgn saya contoh utk buat log book report for PE bang?

    email: makimrahim@gmail.com

    ReplyDelete
  187. aSALAM tUAN iR,,,mohon KASI sOALAN 15 ESEI TU DENGAN JAWAPAN YE,,KE ALAMAT EMAIL INI.

    tiong_bz@yahoo.com

    ReplyDelete
  188. Salam tuan Ir, mohon bantuan utk kingsikan jawapan bg 15 soalan coe. Saya juga buat cleanroom utk medical device industries. Harap satu hari nnt kita dpt kongsi ilmu.

    adzli.mohdyusof@gmail.com

    ReplyDelete
  189. Salam Mr Ir.

    Mohon jasa baik tuan share Q&A for COE to email sy.

    mohdnizam.abuseman@gmail.com

    Thanks

    ReplyDelete

Design of Isolation room in Hospital

Salam guys, ni tutorial utk design isolation room dalamm hospital...